Nieuwsflits 43 De dag van het rapport.

Waar ik ook kijk, overal zie ik leerlingen met blauwe, gele of groene kaarten lopen. De kleur laat zien of je op de kleuterschool, het basisonderwijs of het hoger onderwijs zit. Het is de dag van het rapport. Resultaten uitgedrukt in letters of cijfers geeft, zowel de beste als de zwakste, wel een bepaalde spanning. Als volwassenen weten we nog precies hoe het voelde om je rapport onder ogen te krijgen. Dat deze emoties zo lang worden meegedragen, geeft aan hoe diep ze naar binnen zijn gegaan.

De CLA (de Engelse school waar onze kinderen op gaan) geeft veel aandacht aan de prestaties van de leerlingen. Wekelijks brengen de kinderen een overzicht mee naar huis met de cijfers van de tests (zo’n 15 per week).
Bij het uitreiken van de rapporten na een kwartaal, worden, per klas, de namen van de 10 besten opgelezen als voorbeeld voor de anderen.
Aan het einde van het schooljaar wordt per klas de best gevorderde leerling beloond met een certificaat.
Gelukkig staat deze aandacht niet los van de dagelijkse gebeden en Bijbelstudie in de klas. Ook in de lesboeken is er aandacht voor het persoonlijke gebed van de leerling tijdens de voorbereidingen van de tests. Na elk hoofdstuk staat er: “Don’t forget to ask God for help”.

nieuwsflits43-1

God bewijst dagelijks een Helper, een Hoorder van gebeden zijn; de rapporten zijn er het bewijs van.
* Mark hoopte dat hij toestemming zou krijgen om naar grade 6 te gaan. Zijn resultaten zijn prachtig, maar onvoldoende om de sprong naar de volgende klas te kunnen maken.
* Daan was erg opgelucht. Zijn rapport laat zien dat hij in deze klas mag blijven. Hij was vorig jaar voorwaardelijk overgaan, maar heeft nu bewezen de stof aan te kunnen.
* Stefan heeft een bijzonder mooi rapport. Zijn Engelse woordenschat is nog niet groot, maar blijkbaar verstaat hij de juf prima.

Het prestatiegerichte leersysteem heeft zo z’n voor- en nadelen. Voor sommige kinderen geschikt, voor anderen helemaal niet. In ons geval werkt het ten goede: Mark en Daan waren in Nederland beslist geen kanjers op school, maar dit leersysteem motiveert ze enorm om zich in te zetten.